onsdag 28 december 2011

En grön jul!

Julen kom och gick.
Ingen snö vi fick.

Ni som inte hade förstått det innan, förstår nu varför jag inte skriver rim på julklapparna, inte skriver dikter, inte skriver ... rim över huvudtaget.


Bild från Simrishamn, igår 27/12.

Men en lugn, skön jul fick vi i alla fall. Ingen kaos på vägarna här i södra Skåne, ingen snöskottning, ingen pulkaåkning, ingen...
Men på juldagen hittade vi kantareller i skogen och igår hittade vi blommande tusenskönor.


Jag som julnörd känner lite sorg över att julen är slut. För julen varar väl till påska? Det var inte sant, nej det var inte sant...
Nej, julen varar inte riktigt till påska, men väl ett tag till. Tjugondedag Knut åker julen ut! Det är mer än två veckor till dess.
Snart är det Nyårsafton - då ska jag jobba. Det var min tur, helt enkelt, att ta ett riktigt "skitpass", så nyårsnatten är min! Jag kan vara med på en stunds nyårsfirande åtminstone.

Sen kommer väl snön, i januari, februari och kanske t.o.m. i mars. Vi får väl se vad denna vintern har att erbjuda. Kanske ingen snö alls? Så illa får vi väl ändå inte hoppas att det blir. Jag vill åka pulka, skridskor och kanske också lite skidor?

Dagen idag har varit en riktig jullovsdag. Sov länge, åt frukost sent.
Barnen var hos farmor och farfar - kul!
Maken var på begravning - inte kul.

Jag var ensam hemma!
Tränade.
Läste en bra bok.
Spelade lite wordfeud.
Tvättade.
Läste lite till.
Vek tvätt.
Latade mig.
Läste ännu mer.

Oj, vad skönt det var!

1 kommentar:

  1. Visst är det väl makalöst vilken mild vinter vi har i Skåne. Här i nordöstra delen av landskapet är det fullt med knoppar i syrénhäcken! Undrar just vad som händer om/när kölden kommer på riktigt...

    Önskar dig ett gott nytt år!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera