lördag 29 januari 2011

Trädgårdsland

Förra våren utökade jag trädgårdslandet. Jag ringade in det hela med en smal rabatt. Köpte en fin trädgårdssoffa och satte en rosbåge i ingången där taggfria björnbär får klättra.
I trädgårdslandet blev det odlingslådor i form av pallkragar, 9 st. Två med jordgubbar, två med smultron, en med amerikanska blåbär. Sen var där fyra kvar för "årets" växter.

I årets lådor har jag tänkt ha:
- jordärtskockor
- rödbetor
- sockerärtor eller bönor
- sallad & rädisor
Tomater har jag tänkt odla i krukor motden bakre "väggen" av nät. Förut har jag haft sockerärtor där, men rådjuren har varit alltför flitiga gäster. Hoppas att de inte gillar mina tomater.

På andra sidan syrénbusken fick hallonen ett eget land. Hösthallon, både röda och gula. Det blev inga bär förra året, men jag hoppas att det blir stora mängder i år. Hoppas kan man ju alltid!

Rabarber och några vinbärsbuskar finns också i anslutning till landet. Jag skulle vilja ha fler, men har ännu inte lyckats övertyga maken om nödvändigheten med detta.

Här är en bild på en av våra "matgäster". Den är tagen från vårt vardagsrumsfönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar