söndag 22 maj 2011

Vuxenpoäng

För ett tag sen skaffade jag mig de högsta vuxenpoäng jag någonsin fått - tror jag.
Jag blev medlem i en trädgårdsförening. Sjöbo trädgårdsförening. Ni vet en sån där förening som ordnar föreläsningar, går på gemensamma besök i varandras trädgårdar och beundrar dessa. Kanske inte alla aktiviteter jag kommer att delta i, men i lördags var jag på min första "dejt" i denna förening. Låter mer avancerat än det var. Det ordnades en växtloppis i Sjöbo. Första timmen var det endast för föreningens medlemmar, sen släpptes allmänheten också in.

Jag gick ett varv, köpte två röda dagliljor. Hade massor av dagliljor redan, så nu har jag massor + 2.
Hur många är det?

Sen gick jag ett varv på den närliggande bakluckeloppisen. Mest gammalt skräp. En massa gammalt glas och porslin. Men jag köpte en baby-badbalja. Perfekt att fylla med vatten i trädgården när barnen vill leka med vatten utan att bada. (D.v.s. när jag, av olika anledningar, inte tycker det är nödvändigt med bad.)
På väg tillbaka till bilen passerade jag växtloppisen igen. Plötsligt var badbaljan full av växter. Jag hittade en hel del jag inte sett innan.
Det blev några tomatplantor, squash, kronärtskocka, Surfinia (=hängpetunia) till två amplar och några lila jätteverbena.

Gårdagen och dagen idag har varit trädgårdsdagar. Härligt! Min rabatt vid det blivande staketet är i stort sett klar. Elefantgräsen planterade, ska köpa några till. Klematisen planterad, uppbunden vid bambukäppar i väntan på ett staket att klättra på. Jätteverbenan planterad, ska få sällskap av några andra lila sommarblommor, elefantgräsen lär ju inte hinna bli så stora detta år.
Någon som har tips på trevliga lila sommarblommor? Gärna några som får lite höjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar