tisdag 12 juni 2012

Kan jag få lite hjälp?

Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med vad det är för växter jag har i min trädgård.

Först, en "namnlös" klematis. Jag har varit helt säker på att det varit en som skulle klippas ner helt varje vår, (dvs beskärningsgrupp 3). Tyvärr har den inte blommat särskilt mycket och därför lät jag bli att klippa ner den i år. Nu blommar den. Verkar vara beskärningsgrupp 2 istället, dvs tidiga storblommiga gruppen. Men är det någon som kan hjälpa mig med vilken sort det är?
Blommorna är mörkt lila och stora. Större än min hand! Svårt att få riktigt rätt färg på bilden.


Nummer två på min ingen-aning- lista är denna lilla vackra blomma. En anemon av något slag, kanske?
Det var väldigt nära att den inte finns kvar, för när den började titta upp klassade jag den som ogräs (hade inget minne av att jag planterat något där...). Men strax innan jag skulle rycka den ur jorden såg jag att det växte likadana på flera ställen i rabatten. Då plingade en klocka igenkännande långt bak i huvudet. Kanske hade jag ändå planterat något där?
Jag lät dem stå kvar, och idag blommar den så här vackert. Nu dyker ett vagt minne av plantering upp...
Men, är det någon som kan hjälpa mig här? Vad har jag planterat?

4 kommentarer:

  1. Klematisen kan jag inte hjälpa dig med men anemonen ser ut som en helt vanlig och söt bukettanemon.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Klematisen är den samma som jag har i min trädgård; en Köningskind, anemonen är definitivt en bukettanemon.

    SvaraRadera
  3. Klematis "President"??
    har en själv som blommar nu och som kommer en gång till i höst. Blommar alltså både på årsskott och förra årets ved. Skall vid behov bara putsas

    SvaraRadera
  4. Söta blommor, men jag kan tyvärr inte namnet på dem. Men du får säkert rätt svar av någon här snart. Tycker det är många som har stenkolla på allt möjligt (och omöjligt). Imponerande!

    Nu har jag gjort ännu ett inlägg. Hoppas du kan se min blogg nu...

    Kram Tamara

    SvaraRadera