söndag 29 september 2013

Månadens favorit, september

Förra året, när jag anlade skuggrabatten fick jag för mig att jag måste ha höstsilverax där. Har ingen aning om var jag fick det ifrån, Höstsilverax är ingen växt jag känt till sedan innan.
Men vilket lyckokast!
Så lyckligt att Höstsilveraxet utses som månadens favorit i min trädgård.
Den ger höjd i rabatten, blommar så fint i vitt nu på hösten.
 Även innan den är helt utslagen är den väldigt fin. De små runda knopparna är så fina på sina långa stänglar.
Och blommorna. Blommorna....
Små underverk som dessutom doftar fantastiskt.
Bladen är bronsfärgade nu på hösten. Nästan som guld.


5 kommentarer:

  1. Jag har likadan. Helt underbar!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är en av de finaste höstblommande perennerna tycker jag. Bra val!

    SvaraRadera
  3. Den är loveley! Jag vill också ha en men blir alltid för snål när jag kommer till plantskolan. Märkligt egentligen när jag kan köpa annat för samma pengar... Jag är inte logisk någonstans :)

    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad härligt med en sådan lyckoträff som ger så mycket glädje! :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera