måndag 13 april 2015

Experiment

Lördagen bjöd på riktigt fint vårväder.
En del trädgårdsarbete hann vi med.

I söndags var det kallare och blåsigare, men eftersom vi bor i en gryta, med vindskydd i form av en kulle i väster samt skog i söder och öster så hade vi det ganska bra här.
Jag arbetade med årets största experiment. En ligusterhäck.

Trädgårdens fulaste del är denna:
Studsmattan
När grannen i höstas planterade ligusterhäck frågade hon om jag ville ha de toppskott som hon klippte av. Självklart! Jag planterade dem i krukor och ställde dem i ett hörn av trädgården. De flesta överlevde vintern. För någon vecka sedan planterade grannen ännu mer och jag fick toppskotten.
Nu till experimentet!
Dessa toppskott(och de jag fick i höstas) har jag nu grävt ner i en cirkel runt om studsmattan. Vi håller tummarna för att de tar sig.
De står tätt, tätt, bara en dm emellan (går att gallra senare om alla skulle överleva). Min plan är att de så småningom ska växa upp till en fin häck.
När barnen inte längre är intresserade av studsmattan har vi en fin berså!

Årets första blomma på Forsythian slog ut i helgen.



1 kommentar:

  1. Smart! Studsmattan är så enormt ful i trädgården! Jag har en syrenberså men den sluttar tyvärr så jag kan inte ha studsmattan där... Men när jag planterade den bersån så visste jag knappt vad studsmatta var för många år sen. Men med 3 unga barn så är ju det nästan ett måste i trädgården.. Önskar dig en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera