måndag 27 juni 2011

Gult och rött - nu blommar det snart!

Den gul-orange-röda rabatten är precis på väg att visa sin bästa tid. Dagliljor, Solbrud, Dagöga, Papegojblomster, Montbretia... 
Alla på väg att slå ut.
Visst är det vackert!

Mina första plantor Dagöga hittade jag på en marknad i Simrishamn för tre år sedan. Visste inte hur de skulle se ut, men de verkade kunna bli fina, så jag investerade i tre små plantor. Två år senare - förra året - visade de att de var lika fina som försäljaren beskrivit. Då hittade jag dessutom några små skrangliga plantor på rea på en plantskola. Köpte några stycken för 5:- styck. Värt att chansa när de inte kostade mer. Det visade sig också vara värt mödan att försiktigt transportera hem dem, gräva ner och vattna. I år har jag ett ordentligt buskage av Dagöga. Gult och fint!



Den här gamle mannen gillar också rabatterna. De ger skön skugga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar