torsdag 16 juni 2011

Objudna gäster

När som helst kommer de, våra objudna gäster. Tar sig in, hälsar på, stör och förstör.

Egentligen tycker jag om när det kommer objudna gäster. Men då ska det vara gäster som har lite hyfs och vett. Som vet hur man för sig i andra människors hem.

I morse när jag steg upp stod ett rådjur i mitt trädgårdsland. Han (eller hon) gjorde sitt bästa för att ta sig in under fågelnäten som skyddar jordgubbarna.
Jag gick ut för att skrämma bort honom och upptäckte till min förvåning att han inte var särskilt rädd. Jag kom så nära som 8-10 m. Då fick jag lite vänligt börja prata med honom och berätta att jag inte ville ha honom där. Då först masade han sig långsamt iväg.
Han hade inte lyckats äta på mina jordgubbsplantor, de är ordentligt skyddade mot såväl rådjur som fåglar och katter. Sockerärtorna hade han inte hunnit fram till, som tur var.

Igår hade vi en annan objuden gäst i trädgården. En stor kråka hoppade omkring här i flera timmar. Den såg inte särskilt skadad ut, men den kunde uppenbarligen inte flyga, så något hade hänt. Jag misstänker att vår ena katt hade en tass med i spelet. Han gick omkring här inne och pratade och skrek ett bra tag, men gav sig aldrig ut.
Och kråkan hoppade omkring och kraxade.

Några andra objudna gäster har gett sig på mina rosor och min klematis. LÖSS! Jag vill inte ha dem här! Jag har spolat bort så många jag kan med vattenslangen. Nu ska jag ge mig ut med såpvattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar