söndag 16 oktober 2011

Höst, höst, härliga höst!

Vilken fantastisk hösthelg vi har haft!
Igår var jag och yngste sonen i skogen och plockade årets sista (?) kantareller.




Idag har varit lika fint väder.
Efter en härlig förmiddag i skogen med ett gäng knyttar har jag i eftermiddag höstat i trädgården!
Veckan som gick gav oss flera frostnätter och Dahliorna vissnade direkt. I dag fick de komma upp ur jorden. Nu ligger de i carporten och väntar på att förpackas för vinterförvaring. Tyvärr har vi inget bra ställe själva att vinterförvara lökar och växter, så de får bo i svärföräldrarnas garage.

Krukorna är tömda, de väntar på att diskas ur och staplas på något lämpligt ställe. Kanske kan jag fixa en hylla någonstans, eller förresten - det skulle nog räcka med att städa lite i förrådet...

Köksträdgården är halvfärdig. De flesta pallkragar är rensade. Fågelnäten är uppknutna i björken såsom traditionen kräver.

Jag ska plantera vitlök i den lilla pallkragen jag köpte i veckan, måste bara fylla på jord först.

För några veckor sedan fick jag en leverans lökar med posten. Jag hade beställt dem på odla.nu. Men när jag öppnade paketet blev jag lite förvånad. Precis som jag hade beställt var där fina allium, både lila och vita. Lila krokus. Och tre påsar tulpaner... Vem i hela fridens namn har beställt tulpaner till rådjuren? Kan det verkligen ha varit jag? Hur tänkte jag då? Vänta, kanske var det så att jag fick för mig att de skulle planteras i krukor som ska stå uppe på trädäcket? Ja, så måste det vara!
Nu är i alla fall alla lökar nedstoppade i jorden. Precis där de ska vara!

Det finns en del höstarbete kvar att utföra i trädgården. Får väl se om jag hinner i veckan. I vilket fall som helst måste jag nog erkänna att jag redan nu ligger tidsmässigt mycket bra till jämfört med tidigare år. Mycket av höstandet har då fått vänta till våren...
Tänk så mycket mysigare det blir att plocka fram våren i mars-april, när inte trädgården måste höststädas först!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar