torsdag 20 oktober 2011

Ljusmysteriet

Jag älskar ljus i höstrusket och vintermörkret.
I TV-rummet hänger en ljuskrona. 10 ljus får plats i den. På borden står fler ljus. Häromdagen var ljusen i ljuskronan nerbrunna och det var dags att sätta i nya. Inga problem! Jag har ett skåp i köket som är ett ljus- (och sevett-) skåp. Mest ljus. Skåpet är "nästan" överfullt, men berätta inte för maken att jag erkänt detta...
Givetvis begav jag mig till nämnda skåp för att hämta nya ljus till ljuskronan. Men de vita ljusen var slut! Slarvigt av mig att inte köpa nya när jag tar de sista. Där fanns däremot tre 20-pack röda ljus. 60 röda ljus!
Givetvis satte jag dem i ljuskronan och njöt av för-julkänsla några kvällar. Hellre julljus än inga ljus alls!

Men i mitt stilla sinne undrade jag:
-Varför har vi 60 röda ljus i skåpet?
-Vem har köpt dem? (Den frågan är i och för sig ganska lätt att besvara då jag är ljusansvarig i familjen och maken bara köper ljus och servetter på order/uppmaning från mig.)
-När har jag köpt dem?
och framförallt
-Av vilken anledning köpte jag 60 röda ljus trots att det inte är jul? (För hade jag köpt dem lagom till jul så hade någon av paketen varit öppnad.)

Sen kom jag på det!
En dag, tidigt i våras var jag på IKEA. Då hade de utförsäljning av röda ljus. Jag tror att jag betalade 5 eller 10kr för 20 ljus.
Så var det mysteriet löst.
De första 10 har brunnit ner, vita ljus är inköpta och nu ska jag bänka mig i soffan och njuta av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar