tisdag 28 februari 2012

Beskärning av klematis?

Gick runt i trädgården och njöt.
Hittade plötsligt dessa vackra klematisknoppar. Jag har ingen aning om vilken sort det är. Jag har varje år klippt ner den till 30cm (efter konstens alla regler, trodde jag). Dock har den aldrig blivit sådär stor, tät och fin som jag hoppades på.
Förra året var jag och lyssnade på ett föredrag om klematis och lärde mig då massor om beskärningsgrupper mm. Började fundera på om denna klematis kanske inte tillhör besk.gr.III?
Nu, när jag såg denna vackra knopp blev jag än mer övertygad om att det är rätt att låta bli att klippa den i år. Vi får väl hålla tummarna och se vad det blir av den...

Jag har som sagt ingen aning om vilken sort det är. Lappen som satt på är försvunnen.
Och jag trodde, fram till nämnda föredrag, att alla klematis skulle beskäras ner till 30cm varje vårvinter.

Men det är visst inte bara jag som levt i okunnighet.
I somras var jag på en plantskola som då råkade ha utförsäljning av just klematis. Eftersom jag var i full gång med att anlägga min klematistunnel tänkte jag passa på att inhandla några olika. Jag hade inte bestämt vilka sorter jag skulle ha, bara hur många jag skulle ha (och ungefärlig färg) ur varje beskärningsgrupp. Frågade ägaren av plantskolan vilka hon hade i respektive grupp, men hon tittade mest oförstående på mig och berättade att hon inte tyckte att det där med olika beskärningsgrupper var så viktigt, hon klippte ner alla klematis varje år till ca 1m - och de brukade blomma...

5 kommentarer:

  1. Jag tror att detta är svaret på varför det finns så många trädgårdsböcker, alla experter har sina bästa tips. Jag tror man måste prova hur växterna vill ha det i sin trädgård! // Anna -nybörjare i allra högsta grad.

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika,
    vilken fin blogg du har :-D
    Kan du inte lägga ut en bild på din Clematis när den blommar så kan kanske någon av oss läsare artbestämma den till dig?

    Nja "Ranunkel i Rabatten",
    Beskärningen av Clematis är viktig :-D och inget som olika experter säger olika om...
    Man kan strunta helt i att beskära, då kommer de att blomma jättefint varje år, men även att bli risigare och risigare och kalare nertill.

    Om man inte har en aning om vilken sort man har och ingen kan hjälpa en med artbestämningen kan man bara låta den vara ett år och inte klippa ner den alls! Och så se hur den beter sig.

    -Blommar den tidigt på året, i maj-juni, då blommar den på fjolårsskotten. Klipper du ner dessa i mars får du alltså inga blommor för då har du klippt bort de skotten som blommorna kommer på. Denna kan man klippa ner EFTER blomningen eller ännu bättre, bara gallra ur lite risiga grenar.
    -Kommer blommorna på sommaren/sensommaren blommar den på årsskotten (de nya skotten som kommer detta året). Denna kan du klippa ner hårt tidigt på våren och den blir tät och fin till sommaren.
    -Sen finns ju alltid undantagen: De som blommar både på fjolårsskotten och årsskotten. Dessa bör man bara gallra ur lite lätt, alt. om man vill beskära hårt, görs det direkt efter sommarblomningen.

    Lycka till med din Clematis. Det är en fantastisk växt, och med rätt beskärning kan du få en blomning som gör grannarna gröna av avund :-D
    /Eira

    SvaraRadera
  3. Jag har inte heller kommit underfund med hur man lyckas med klematis. Om de överlever hos mig överhuvudtaget, så blir det inte så mycket av dem. Har också läst på, men får inte riktigt till det... Vi får väl se hur det funkar i sommar. De är ju så himla vackra!

    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Oj, vilken föreläsning du fick från "Cattis och Eira". Nu vet jag också hur man ska göra. Lysande! :) Önskar dig lycka till med knoppandet. Det ser ju bra ut än så länge...

    Snygga stövlar du hittat förresten!

    Hälsar Tamara

    SvaraRadera
  5. Haha... Ja, det blev visst lite långt :-D
    Ledsen för det!
    Har själv en (av många) fantastiskt fin Clematis som blommade väääldigt dåligt. Jag klippte ner den varje vår, för så stod det på lappen från plantskolan. Tills jag ett år "glömde" klippa och vips: MÄNGDER av blommor både på våren och hösten. Den blommade alltså både på årsskotten och fjolårsskotten... Och så hade jag klippt bort allt på våren :-(
    Nu är den underbar varje år!
    /Eira

    SvaraRadera