tisdag 14 februari 2012

Knoppisar

Här ska ni få ett boktips!
Egentligen vänder den sig till barn, men jag lovar - jag som vuxen har lärt mig massor. Kanske för att jag läst den tillsammans med barn, jag vet inte. Jag har använt den tillsammans med mina egna barn och i knyttegruppen med våra 4-5-åringar.

Som vi alla vet kan det vara svårt att känna igen träden på vintern när de inte har några blad. Men med hjälp av denna fantastiska bok kan vi nu känna igen dem på deras knoppar. För knoppar - det sätter ju träden redan på hösten!
Författaren till denna bok, Trädens knoppar av Anders Rapp, har gjort schabloner av de olika knopparna och gett dem namn som ger tydliga ledtrådar om hur de ser ut. Eller vad sägs om dessa?














Hårige Rönn, det syns ju tydligt...
Och här kommer Långe Boke:














Och sist bland mina smakprov får ni Eka Papiljott, det är nog mitt favorit-knoppis-namn.














Bilderna på knopparna tog jag själv under gårdagens lilla skogspromenad. Knoppisarna är foto på korten i det spel man kan köpa till boken. I både boken och spelet finns bilder på såväl Knoppisar som riktiga knoppar.

Som sagt - en härlig bok!
Den går att beställa via hemsidan. Jag har även sett (och köpt) den på Naturum i Kristianstad, och på Linnés Råshult utanför Älmhult. Via hemsidan kan man beställa massor av andra böcker också. Jag ska nog gå igenom den lite mer noga. Även om böckerna är skrivna för barn kan det ju inte vara förbjudet för mig att läsa och lära.

3 kommentarer:

  1. Toppen att barnen lär sig redan som små vinterutseendet på de vanligaste trädslagen. Den kunskapen sitter ju som berg sedan resten av livet.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fin bok, tack för tipset! Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Men herregud vilken kul bok!
    Långe Boke går ju inte att ta miste på...eller hur!!!!!

    Tack för din kommentar och för tipset om boken

    Vi ses!

    SvaraRadera