söndag 28 april 2013

Utehelg

Vilken helg!
Inte mycket trädgårdstid, men utetid - härlig utetid.

Lördagen bjöd på härligt väder, om än lite kallt.
Jag var på ledarläger. I skogen.
Vi hade en väldigt trevlig och intressant dag.
Vad sägs om
- orientering för barn
- överlevnadsteknik
- friluftsteknik
- matlagning
- lägereld
- övernattning i vårt egenhändigt byggda vindskydd

Finns det något mysigare än att sitta runt en lägereld och prata?
När mörkret föll började grodorna kväka nere i lilla sjön. Måste ha varit många grodor.
I natt var det kallt, det var frost på vindskyddstaket och i gräset när vi vaknade, så runt nollgradersstrecket måste det ha varit. Tack och lov för ullunderställ och dubbla sovsäckar (ska köpa mig en ny sovsäck, en som är lite bättre än de vi redan har).

Det bästa var ändå frukosten. Scones, nybakade över öppen eld.
Har nog aldrig ätit så god frukost.
Lägg sand i botten av en stor gryta, ställ muffinsformar i sanden. Sconesdeg i formarna, lock på grytan och häng/ställ över elden.
Underbart!

Efter dagens kalas fick jag en liten stund i trädgården.
En pytteliten.
Men tillräckligt lång för att hinna plantera några sparrisplantor som fått flytta hem till oss.
Stora fina plantor. Enligt odlaren tillräckligt stora och fina för att man ska kunna skörda lite redan nästa år. Spännande!
Och på köpet fick jag massor av nya idéer till trädgården.

2 kommentarer:

  1. Burr, så kallt att sova ute nu. Men jag kan tänka mig hur mysigt det var med nybakade scones till frukost. Det unnar man sig ju knappt när man har tillgång till ugn!

    Spännande med sparrisen. Jag satte tre plantor förra året och får nog vänta några år ännu innan jag kan skörda. Om de ens överlevt vintern.

    Ha en fin vecka. Kram!

    SvaraRadera
  2. Så mysigt det låter med lägerliv om även lite kallt.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera