fredag 3 maj 2013

Lycopersicum-lunch

Fördelen med att ha ett skiftjobb är att man kan vara ledig mitt i veckan när "alla andra" jobbar. Nackdelen är att man ganska ofta får jobba när alla andra är lediga. Denna veckan har jag fått vara med om båda dessa alternativ. Jobb i onsdags, men å andra sidan ledig idag.

Yngste sonen och jag tog en runda till Ystad för en del inköp.
På inköpslistan stod bl.a.; spaljéer från Rusta, spannar/påsar till potatisen, klematisklättertorn att ställa i cementröret. Spaljéerna var ju inga problem, jag visste ju både vad jag skulle ha och var jag skulle hitta det. De två senare däremot...
Ingen lycka idag.

Något stort behov av nya växter har jag inte just nu, men är man i Ystad kan man ju inte låta bli att ta en tur inom Åbergs trädgård. Idag blev det lunch i deras mysiga café - Lycopersicum. Gott!

Det blev också en liten promenad i odlingarna, mysigt!
 
Eftersom jag inte behövde något lät jag givetvis bli att handla.
Nästan i alla fall.
Lite persilja, sallad och en mynta fick följa med hem.
Bra att de har stora kundvagnar så även små killar med trötta ben får plats.
Under sonens vänstra ben ligger årets växtkatalog.
Många kvällar framöver räddade!
Den finns att ladda ner/läsa här. Men jag tycker att den ska vara på riktigt papper, så man kan bläddra fram och tillbaka, läsa i sängen/hängmattan, skriva små anteckningar....

3 kommentarer:

  1. Visst ska kataloger vara i äkta papper!
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  2. Visst är det svårt att inte handla hos trädgårdsmästaren. Men du var ju ståndaktig och köpte bara nyttigt. :)

    SvaraRadera
  3. Det där med skiftjobb har sina för och nackdelar. Efter 14 år tyckte jag dock att det fanns fler nackdelar så numera har jag ett jobb som är måndag till fredag.

    Växtinköp skulle jag vilja och behöva göra men jag har vare sig tid eller råd just nu.

    Kram

    SvaraRadera