tisdag 8 februari 2011

På framsidan...

...har vi en stor, bred rabatt. Buskar av lagerhägg fyllde denna rabatt helt när vi flyttade hit.
Att försöka tukta buskarna var omöjligt, så jag tog till mitt favoritknep: jämna dem med marken, de kommer upp igen...
För tre år sedan tog jag varannan och året efter resten. Då hade de första hunnit växa lite så det inte var helt kalt.

På den sidan är huset av vitt tegel och rödmålat trä. Funderade länge på vad jag skulle ha för växter där. Färgkombinationer, sorter mm. Bestämde mig till slut för ett experiment. Delade in rabatten i tre delar, varje del skulle få ha en färg: gult, orange och rött. För att det inte skulle bli alltför rörigt försökte jag hitta växter som fanns i alla dessa tre färgerna. Inte lätt. Hittade en del dagliljor (en av mina favoriter), montbretia och solbrud. Satte gullvivor längst fram med hostor som tar över sedan.
Har efterhand fyllt på med gräs, klematis, krokus, tulpaner mm. Och, givetvis, massor av andra växter i rätt färgskala. Kunde inte låta bli när jag hittade nåt som var av rätt färg...

I höstas fick jag flytta en del växter som jag kände hade hamnat fel. En rosa blomma fick flytta till den rosa rabatten, några jättefina röda krokardblomster fick flytta ett steg bakåt i rabatten för de blev jättestora och skymde allt annat. Det är en av de roliga sakerna med trädgården och dess rabatter. Det blir aldrig - och ska aldrig bli - färdigt.
Jag skulle vilja bli lite bättre på att blanda in andra blommor än perenner. Skulle vilja våga mer. Ett av mina löften till mig själv i år är just att jag ska VÅGA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar