söndag 27 februari 2011

Utedag!

Idag har jag varit ute nästan hela dagen. Underbart! Förmiddagen tillbringade vi i knytteskogen. Jag har, tillsammans med en pappa, tagit mig på att vara ledare för en grupp knyttar. Idag var vi 10 knyttebarn, 3-4år, och deras föräldrar som njöt av naturen. Vi lekte, sjöng, upptäckte och, viktigast av allt, fikade!

Lite lunch hemma, sen gick jag och våra egna barn upp i "vår" skog. Vi tog stormköket och håvarna med oss och gick till en bäck, ca 1km hemifrån. Medan jag bakade krabbelurer på stormköket håvade barnen i bäcken. Tack och lov ramlade ingen av dem i, även om det var riktigt nära en gång. Det är kallt att bada ute just nu. (Reservplanen var att ringa och be pappan hämta oss med bilen om detta skulle hända.)
Jättemysigt hade vi det, men det var kallt, rått och blåsigt. Och när vi kom hem var vi -eller i alla fall jag- ordentligt frusna. Vi stoppade barnen i badkaret och där satt de i närmare en timme.

Vilken härlig dag! Jag undrar bara varför jag alltid tror att det är så svårt och jobbigt med stormkök. Det är ju egentligen helmysigt och inte krångligt alls. Borde använda det mycket oftare. Vi har så otroligt många bra ställen här i vår skog. Ställen som behöver upptäckas och undersökas.

Krabbelurer:
1,5dl socker
4,5dl vetemjöl
2tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
2ägg
1,5dl mjölk

Vispa allt till en jämn smet. Klicka ut i stekpanna.