fredag 25 februari 2011

Våren känns långt borta

Ja, våren känns just nu långt borta. Samtidigt som jag älskar det väder vi har nu så längtar jag efter våren. Eller egentligen mest efter trädgården. Går det att kombinera -5 grader och trädgårdsarbete med mjuka jordar? Nehej, trodde väl det.
Denna veckan har varit en sjukdomsvecka. Lillkillen fick feber i söndags och hade feber i tre dagar. Igår var det makens tur (eller otur). Bara att hålla tummarna för att vi andra ska klara oss.

Men lite vårkänsla har jag lyckats skapa mig. Två halvlästa(!) trädgårdstidningar som väntar på mig. Vill inte stressa igenom dem utan hellre väntar jag så jag får läsa dem i lugn och ro. Förra helgen klippte vi ner några Forsytiabuskar. Passade på att ta in några grenar. Nu börjar de slå ut! Hoppas att de får stå kvar i vasen utan att katten lyckas välta dem. Han "måste" nämnligen stoppa ner huvudet mellan alla grenar och dricka ur den vasen, trots att han har friskt, fint vatten vid sin matplats. Mycket knepig katt. Han måste f.ö. också plocka tulpaner om vi har sådana i en vas. Han biter av dem med ca 1 cm stjälk kvar. Låter dem sen bara ligga på bordet...

Pga veckans sjuka familj har jag inte varit på bokrea ännu. Idag var jag dock på Kvantum i Sjöbo. Ett bord med böcker finns även där. Jag handlade årets första bokrea-bok, tillika årets första trädgårdsbok. "Stora trädgårdsboken - inspirerande projekt". Ser verkligen fram emot att fördjupa mig i den.