söndag 4 september 2011

Köksträdgården

Hösten närmar sig, och med den alla de vackra höstfärgerna.
På min lilla trädgårdsrunda tidigare i dag fick jag njuta extra nere i köksträdgården. Se bara på denna vackra ringblomma som tyckte att den var extra vacker med persiljan som bakgrund. Persiljan som jag sådde i våras men som inte brytt sig om att komma förrän nu.

Björnbärsbuskarna vi köpte förra året är snåla med bär. Bara ett tiotal i år. Men igår hittade jag tre svarta fina bär. Min matematiska del av hjärnan gjorde ett snabbt överslag. Vi är fyra i familjen, jag har tre björnbär - om vi ska dela kommer det att sluta med att jag inte får något. alltså - jag åt alla själv och njöt ordentligt. Strax efteråt hittade jag årets enda - nej andra - blåbär. Bara ett enda. Lika bra att jag tar det också själv. Familjen kan få blåbär från affären...

Och sen - vilken lycka! Det blir en squash! Den är inte stor (ännu), men det är min första någonsin! Den får växa lite till, sen ska alla i familjen få smaka.

Sen vet jag inte vad jag ska göra med sorgebarnet tomaterna. Detta är första året i min tomatodlarhistoria som de inte torkat bort - hur skulle de kunna göra det i detta väder? Detta är också första året jag haft tomater som fått ordentligt med näring och därmed blivit större än en coctailtomat. Men, men, men, DE VILL JU INTE MOGNA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar