söndag 6 januari 2013

Trädgårdsböcker - tips!?!

Bokoman är jag.

Trädgårdsböckerna flyttar in, en efter en. De brukar stå i affären och kalla på mig. Och ibland måste jag ju bara ge efter och låta någon följa med.

Några hyllmeter har jag inte (ännu), men drygt ½ meter. De flesta av böckerna är böcker jag läser om och om igen.

Nu, efter nyår när trädgårdssuget kommit krypande, har jag börjat läsa dem (igen). Jag går igenom dem i hyllan nu, från vänster till höger och från höger till vänster. Ibland är jag lite busig och väljer någon mitt i...

De senaste jag läst är dessa:
 
- Trivsamt i trädgår´n av Anna Örnberg
- Trädgårdsdesign i praktiken av Dan & Ann-Christin Rosenholm
- Färgsätt din trädgård av Kerstin Engstrand
- Bambu och gräs av Jon Ardle
 
En av mina böcker är ganska ny, den har jag inte hunnit läsa ännu.
Odlarens handbok
av André Strömqvist
Men nu tänkte jag att jag kanske kan få tips på fler bra böcker.
Vilka är era favoriter?
Vad ska jag läsa?

(Och för att lugna maken om han läser detta kan jag säga att jag inte ska köpa så många till. Biblioteket har ju ett bra utbud...)

Och här kommer mitt tips till er!
En av mina absoluta favoriter är denna:
Klematis - över 100 utvalda sorter
av Andromeda Matz och Krister Cedergren
En helt fantastisk bok om en helt fantastisk blomma. Underbara bilder, informativa och trevliga texter. Läsvärd - även om man inte tänkt låta trädgården svämma över av klematis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar