söndag 17 mars 2013

Vårteckenutmaning v11

Nu har vi passerat mitten av mars.
Växthuseffekt och global uppvärmning ser man inget av här just nu.
Snarare känslan av permafrost och en begynnande istid.
Kommande vecka lovar meteorologerna dessutom snöstorm här i sydligaste Sverige.
Vad är detta för trams?

Under veckan har inte temperaturen varit över nollgradersstrecket så många gånger, så några nya vårtecken får man leta länge efter för att hitta.
Men några små smakprov ska det väl bli.

Det första (och kanske egentligen det enda riktiga) kommer från en härlig promenad i skogen. Några små harsyra-blad har tittat upp, och de sträcker sig mot solen så mycket de bara orkar.
Några, lite mer "artificiella" vårtecken har vi också haft/sett.
 
Ljuset, solen och de snöfria vägarna lockar ut barnen med sina cyklar.

De här två gamla herrarna vill vara ute mer och mer. Under smällkalla, mörka vintern ligger de mest inne.

Och nere i kohagen börjar kalvarna komma. Denne lille sötnos är inte ens ett dygn gammal. Måste vara hemskt att födas ut i denna gräsliga kyla.
Men för mig är det ett sant vårtecken!

Om ni vill se fler vårtecken så klicka på bilden i högerspalten.

7 kommentarer:

  1. Snöstorm ja, hur käck är den!? Nu längtar vi till vår! Igår hörde jag i alla fall lärkan när jag var ute på Bjärehalvön. Härligt och hoppfullt!
    Må så gott
    Milla

    SvaraRadera
  2. Tramsväder är det! Usch och fy.

    Vårtecken är svåra att hitta men jag såg i går att buskpionerna visar rejält med liv i alla fall och det har hållt mig uppe hela helgen nästan.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Men stackars lilla kalven, kan den inte få gå inne i lagården ett tag?
    Marskatter har vi här hemma, fast kastrerade så de är tack o lov tystlåtna men gillar att lapa sol.
    Ha en fin ny vecka

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga vårtecken du delar med dig av.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Trams! Det får bli veckans ord. Tack för det :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  6. Inte kul med snöstorm, kan inte Kung Bore ge vika snart!
    Jag såg i alla fall EN krokusknopp hemma i helgen!
    Våra innekatter gillar solen och ljuset, de sitter gärna i fönstren och lapar sol nu :)

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara vårtecken du hittat! Men jag håller med om den stackars kalven, han valde verkligen fel vår att födas på stackarn.
    Vi lär ju inte slippa undan snövädret, men sen så hoppas jag det blir vår.
    Kram Annica

    SvaraRadera