lördag 31 augusti 2013

Vintersådderna, så blev de.

I januari sådde jag en del fröer i lådor utomhus (se här).
I april hade de börjat växa (här).
Och i slutet av maj planterade jag om dem (här).

Nu känner jag att det är dags för en sammanfattning av hur det blev.

I den ena lådan sådde jag Riddarsporre och Verbena. Några Riddarsporrar såg jag tyvärr aldrig till. Jätteverbenan tog sig, såg fin ut och jag planterade om den. Sen fick den stå lite för länge i småkrukor innan jag planterade ut i rabatt, så tyvärr hann de aldrig växa sig så stora att de blommade.

I den andra lådan sådde jag tomater. Två sorter. De växte fint, planterades om i maj (kanske något sent) och fick sen, tyvärr, stå alldeles för länge i småkrukor innan jag planterade om dem. Men när de väl planterades om hände något. De började tokväxa!
Närmare 15 plantor har jag kvar (har gett bort ca 10 st).
På varje planta finns massor av små tomater.
Tyvärr tror jag inte att alla hinner mogna, de flesta hinner nog inte...
Men nästa år, då ska jag:
- så tomater ute, i januari
- plantera om i småkrukor så snart plantorna blivit stora nog
- plantera om ännu en gång, så att det blir massor av tomater
- önska mig en fin sommar med mycket sol och värme så tomaterna hinner mogna

2 kommentarer:

  1. Det är så bra att sammanfatta sådär. Man glömmer ju fortare än man tror (vill tro?).
    Jag har gjort marmelad på gröna tomater en gång. Jättegott! Bra om man har många som inte hinner mogna.

    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Otroligt att det går att så tomater ute så tidigt! Vi hade tjäle till långt in i april... jag ska nog ta och göra lite såtester jag med. Jag sådde förresten jätteverbena alldeles för sent i början av april och de har precis börjat blomma. Ska försöka så lite tidigare den här vintern!

    SvaraRadera