söndag 6 maj 2012

Små äventyr på hemmaplan

Ibland behöver man inte åka så långt för att få lite spänning i livet. Det underlättar också om man inte har så stora krav...

Min fotorunda ikväll blev inte riktigt den lugna strosa - njuta - fota - mysa - runda som jag tänkt mig.
Började med vår fantastiska Häggmispel.
Och det gick ju bra.
Och så här såg den ut igår, badande i solsken.

Jag fick lite sällskap av vår katt Trulle. Han for ett par vändor upp och ner i träden. Han gav mig egentligen fantastiska bilder, men eftersom jag fortfarande är ny på kameran och måste tänka både en och två gånger innan jag kommer på vilka inställningar jag ska ha/göra, så har han ju försvunnit innan jag är klar.

Sen gav jag mig på min klematis ´Wesselton´som håller på att slå ut. Den är väldigt låg än så länge, bara ca½m, och eftersom jag ville ha ett foto på blomman underifrån var det bara att lägga sig ner på gräsmattan. Det gick bra, det också, men medan jag låg där hörde jag ett ljud från vägen (bara några meter bort). Tänkte att det var någon av grannarna som undrade vad jag gjorde - pinsamt.

Men det var en hund, en rymmarhund som bor några hundra meter bort. Jag fångade honom och upptäckte att jag inte hade telefonnumret till hans ägare. Jag var ensam hemma med killarna så jag kunde inte gå iväg och lämna honom heller.
Ringde en annan granne och bad dem ringa till hundägarna så de kunde komma och hämta hunden. Efter en liten stund var hunden återlämnad till sina ägare och jag kunde fortsätta min fotorunda.

Mina Aubretior som jag köpt på Tradera för inga pengar alls blommar otroligt vackert just nu. En av dem är mycket mörkare än de andra och jag ville fånga den vackra färgen på bild. Det ville sig dock inte trots otaliga ändringar av kamerainställningar. Vet inte vad jag gör för fel.
Medan jag stod där och fotograferade samma blomma om och om igen fick jag återigen sällskap.

Denna gång av Billy, han fyller förresten 14 år i övermorgon.
Ser ni blommorna i bakgrunden?


3 kommentarer:

  1. Det låter som du hade fullt upp på din fotorunda och mycket sällskap dessutom. ;)

    Skönt att hunden kom till rätta till slut.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Häggmispel måste väl höra till de vackrare buskarna när de står i full skrud - jag älskar kombinationen av blommorna och de rödtonade bladen i utspringet. Dina ser ju ut att vara överdådigt blommande!
    Visst är väl katter duktiga hjälp- eller stjälpredor i trädgårdsarbetet.
    Må så gott i.
    Eva

    SvaraRadera
  3. Vilken händelserik fotosession du fick. Låter som att du fick mycket att göra där :)

    Och vad kul att du också fyndat på Tradera. Alltid spännande att se om växterna motsvara förväntningarna. För mig har det gjort det alla gånger utom en. Men då blev det negativt omdöme...

    Kram

    SvaraRadera