söndag 22 juni 2014

Att plocka blommor

Blommor är vackert, det tycker vi alla. Blommor ute, blommor inne.
På sommaren är jag så nöjd med att gå omkring ute och titta på blommorna. Men yngste sonen vill gärna ha dem i vas inne. Idag ville han plocka en bukett pappan.
Nja, jag var lite tveksam, med den senaste bukettplockningen i färskt minne.
Lika handlingskraftig som alltid så tog sonen kameran med sig och gick runt i trädgården och fotograferade de blommor han ville plocka.
Riddarsporre, en ljusblå rikblommande variant som jag köpte förra året. Nja, den vill jag ha kvar i rabatten.

Liljan, trädgårdens enda lilja. NEJ!
Rosor. Visst, det går bra! Plocka du några rosor!

Sonen var ändå nöjd, han gick ut och plockade en kvist rosor, satte dem i en vas och ställde dem på pappas plats vid bordet.
Jättefint!

MEN...
När jag gick en liten trädgårdsrunda senare hittade jag denna:
En avklippt men ratad ros. Oj då!
Får nog ta ett försiktigt allvarssnack med sonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar