tisdag 3 juni 2014

Bukett

Får jag göra en bukett? sa 6-åringen. Jag ska bara ta tre blommor.
Klart du får, sa mamman och funderade i tysthet på om hon skulle villkora sitt ja med några "men inte..."
Mamman bestämde sig dock för att inte villkora det och visade sonen var det fanns en sax han kunde använda.
En liten stund senare kom han stolt och visade sin bukett. Vackert arrangerad i vas.
En ros, en daglilja och en allium. Jättefint!
Får jag göra en till? frågar sonen.
Den snälla mamman svarar ja.
Nästa bukett blir ännu finare.
Allium, daglilja och min rosa Dahlia!
Min enda rosa Dahlia. Min enda Dahlia över huvudtaget, faktiskt.
Fick den av grannen för några dagar sedan. Hon hade köpt Dahliaknölar till två vita Dahlior. Den ena kom aldrig upp, den andra var rosa. Den fick jag.
Men sonen är stolt, och det tycker jag att han ska vara. Buketterna var ju jättefina.


1 kommentar:

  1. Så gulligt och det var verkligen fina buketter, en blivande florist kanske!
    Agneta kram

    SvaraRadera