måndag 11 juli 2011

Förmiddagsrunda i trädgården

En liten runda i trädgården innan regnet kom. Nu har det regnat ihållande i flera timmar. Och det behövs. Jorden behöver det, gräset behöver det och blommorna behöver det. Men inte mina planerade uteaktiviteter. Nåja, inget att göra åt det. Nu fick det bli en bak- och städdag istället. Behövdes det också.

De självsådda solrosorna har blivit flera meter höga och har nu börjat blomma. Stora vackra gula blommor som svajar högt över rabatten.

  
Här är mina gula Montbretior som står så fint i den gula rabatten. Nå´t litet fel blev det visst. De är inte gula, men vackra ändå. Det är första året de blommar, och jag får väl fundera över om jag ska flytta dem eller låta dem stå kvar där de står.
Sen en bild på ett hav av purpurklätt. Visst är det vackert! Bara ett litet bekymmer. Om jag har förstått det hela rätt så är dessa blommor två-åriga, dvs de blommar inte förrän andra året. Alla mina blommor fick jag förra året - då de var ett år. I år blommar de såhär vackert. De frösår sig tydligen villigt och jag räknar med att det blir många nya plantor, men de blommar ju inte förrän om två år. Nästa år blir ett tråkigt purpurklättår i min trädgård - om jag inte får tag på några åringar förstås. När jag nämnt detta för vänner och bekanta som varit här har de bara suckat och konstaterat att jag kunde få hur många som helst av dem - för några år sedan. De har äntligen lyckats utrota detta envisa, hemska ogräs ur sina rabatter. Hmmm...
I morgon ska jag till Blekinge och besöka en gammal vän. Hon har en otroligt vacker trädgård och senast jag var där fanns där en hel del purpurklätt. Kanske har hon några åringar över?


Höstanemonerna verkar inte trivas i vår trädgård. Jag har satt hur många plantor som helst. Jag har köpt, fått och bytt. Men nu - lite innan hösten kommer igång på riktigt - då blommar den enda plantan som lever i min rabatt. Men den blommar ordentligt! Stora fina blommor och massor av knoppar.



1 kommentar:

  1. Tack för din kommentar! Alltid lika kul att se nya avsändare.
    Höstanemoner kan nog vara lite kinkiga men det sägs att de ska klara sig bättre om man planterar dem på våren och inte på hösten. Jag vet faktiskt inte om det stämmer. När de väl trivs kan de sprida sig en del.

    Ha en fortsatt bra måndag! (inget regn här ännu)

    SvaraRadera