måndag 4 juli 2011

Rabarberchutney

Efter att igår ha jobbat min sista dag innan sommarledigheten satte jag igång att göra årets sista rabarbersaft och att koka den sedan så länge planerade rabarberchutneyn. Ett recept jag fick av en vän för några veckor sedan. Jag var för en gångs skull välförberedd och hade kollat receptet noga och sett till att jag hade allt hemma. Men när jag väl satte igång upptäckte jag att min äkta hälft hade använt ättikspriten och t.o.m. tagit slut på den. Det blev en snabbtur till affären för att handla. Det var det värt! Chutneyn blev precis så god som jag blivit lovad! Om inte ännu godare...
Den ska tydligen vara väldigt god till grillat kött eller till en god ost. (På tal om ost hittade jag i vintras ett jättegott recept på fikonmarmelad - det kommer senare.)
Här kommer receptet!

Rabarberchutney
500 g rabarber
2 st rödlökar
1 1/2 msk ättikssprit 24%
3/4 dl vatten
1 1/2 msk curry
1 tsk ingefära
5 dl socker
2 tsk salt
2 tsk spansk peppar
6-8 torkade aprikoser

Gör så här:
Skär rabarbern i ganska små bitar och hacka rödlöken fint. Riv ingefära om den är färsk. Koka rabarber, lök, ättikssprit och vatten i ca 10 min. Lägg i övriga ingredienser hackade i små bitar och låt allt koka i 30-40 min. Rör mycket under tiden!
Låt svalna innan servering!

Går att spara ett tag i kyl i burk med tättslutande lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar