tisdag 24 januari 2012

Fågelsång

Häromdagen, när jag var ute en liten runda i trädgården hörde jag det vackraste ljudet av alla; fågelsång. Vår stora schersmin och häggmispeln bredvid var fulla av fåglar. Framförallt gråsparvar och pilfinkar, men även en del blåmesar och talgoxar. Riktigt fullt!

Men jag blev lite konfunderad - inte kan de väl sitta där och sjunga in våren redan? Men när jag stannade upp och lyssnade extra så insåg jag att det nog inte var den vanliga sortens fågelsång, den man älskar att höra när våren kommer. Nej, detta var mer som ett ihållande tjatter.
Då kom jag på det!
De satt förstås där och diskuterade vilken mat som var bäst.
Hos oss serveras äpplen, talgbollar, jordnötter, solrosfrön och en vildfågelfrö-blandning. Den senare är dock inte särskilt populär.
Vad grannarna serverar vet jag inte, men en hel del roliga små (och stora) fåglar har vi här på besök.

Nu har vintern ju äntligen kommit till södra Skåne och det gäller att fortsätta mata våra små vänner.
Till helgen är det dags att räkna våra småfåglar. Fågelkännare och helt vanliga fågelmatare över hela Sverige ägnar en stund i helgen åt att försöka artbestämma och räkna sina gäster.
Inte svårt alls.
  • Ta fram din fågelbok (eller kila iväg och låna en på biblioteket).
  • Gå in på SOF´s hemsida (länk nedan) och läs om hur det går till. Det är jätteenkelt!
  • Ställ en skön fåtölj nära fönstret
  • Fixa en stor kopp te eller kaffe
  • Slå dig ner och njut av alla dina gäster
  • Räkna, anteckna,Om där är någon art du inte känner igen så ta ett foto och maila till SOF, du får svar i stort sett direkt, även om det är suddigt, det vet jag av egen erfarenhet ;-)
  • Gå in på SOF´s hemsida (igen) och fyll i formuläret

Nu ser jag fram emot SOF´s fågelräknardagar "Vinterfåglar inpå knuten" 27-30januari. Var med du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar