måndag 9 januari 2012

Sommarblommor

Det är nu man ska söka inspiration inför sommarens blomprakt.
Idag fick jag vårprogrammet för Sjöbo trädgårdsförening. Massor av inspirerande föreläsningar under våren.
Här får ni ett urval av de jag fann mest intressanta:
  • Medelhavsträdgård
  • Odlingsvärda rosor
  • Sättpotatis & odling av egna grönsaker
  • Pelargoner
  • Brokbladiga växter
Ett annat sätt att få inspiration är att läsa andra bloggar. Oj, vad mycket kul man kan hitta där! Jag skulle kunna förlora mig in i bloggvärlden många timmar. Det gäller att lägga band på sig!

En av de bloggar jag för tillfället besöker ganska ofta är "Anna Vattenkanna" som har bjudit in andra bloggare till att samla bilder på "sommarblomskombos". Vilken härlig idé!
Många olika kombinationer kan man hitta här. Att njuta av, att inspireras av...

Jag var tvungen att titta igenom mina bilder på sommarens blommor. Jag upptäckte att jag mest tagit foto på blommorna var för sig - lite detaljbilder, istället för kombinationerna. Men några hittade jag.

Först, Petuniorna vid uteplatsen. Förra året hade jag en ampel med mörkt röda petunior. De var så fina! I år ville jag ha mörkt röda i alla mina amplar. Köpte tre röda petunior hos en odlare precis innan de skulle gå i blom. Lite besviken blev jag allt. Dels var de inte röda utan mest rosa/lila, dels var de inte ens samma färg.
Men när jag kommit över den första besvikelsen var jag ändå ganska nöjd. De var ju faktiskt riktigt fina!

Jag läste någonstans att man ska undvika att ha röda blommor tillsammans med gula (främst blekgult) då det leder tankarna till kombinationen blod och var. Men jag har svårt att förstå varför man skulle börja tänka på det när man ser vackra blommor i vackra färger. Denna kombination var dock inte heller meningen; jag hade köpt gula Montbretior att ha i min gula rabatt.

I början av sommaren köpte jag dessa blommor och planterade i cementrören på framsidan. Vita, dubbla Margueriter, njurvinda, blå Lobelia (bara måste jag ha överallt), samt den lila som jag glömt vad den heter (är det stjärnöga?). Denna bild är tagen precis när jag planterat blommorna. Njurvindan och Margueriterna stod kvar hela sommaren, de växte och frodades. Framåt hösten bytte jag ut de lila mot höstaster. Det blev om möjligt ännu bättre, då hade ju de andra vuxit ett tag och blivit ganska stora. Lobelian fick också vara kvar. Jag kan ju inte göra mig av med en av mina favoriter, även om den inte passade in helt perfekt.
Till sist en bild på ytterligare en kombination som inte var planerad (det fanns visst många sådana i min trädgård i somras). En liten ringblomma hade självsått sig bland persiljan. Den orange blomman lyste verkligen upp som en liten sol bland allt det gröna - som i sig utgjorde en jättefin bakgrund till den lilla blomman.

3 kommentarer:

  1. Så roligt att du delar med dig av dina finfina kombos! Visst blir man lite besviken och förvånad ibland men samtidigt kan ju det oväntade mötet bli hur bra som helst som hos dig.

    Det där med blod och var... inte tänker jag på det när jag ser dina blommor. Mer flammande eld och solnedgång!

    Sen tycker jag att man ska tänja lite... precis som du gjorde när du lät lobelian stå kvar. Just den blå tilsammans med det lila skapar ett intresse, mer dynamik helt enkelt.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Ett litet tips - flytta upp din Följarknapp - gärna överst eller så långt upp du kan för att serva läsarna, nu när den ligger så långt ner kanske de missar den - det är ju trist!

    Kram igen

    SvaraRadera
  3. Man blir sjuk av längtan när man ser dina härliga bilder!
    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera