söndag 29 januari 2012

Sköna Söndag

Efter en skön sovmorgon och en god söndagsfrukost tog vi en liten familjepromenad. Efter lunch lämnade jag barnen på kalas och tog sedan en lång promenad i det härliga vädret.
Så fint det var! Solen strålade. Snön gnistrade på åkrarna. Vinden bet i kinderna. Två minusgrader.
Det var längesedan jag var ute på rask långpromenad. Den senaste tiden har det varit för mörkt när maken kommit hem, och på helgerna har vi oftast varit ute på långa promenader tillsammans hela familjen. Även om de blir långa - ofta flera timmar, så blir de inte särskilt raska.
Jag hoppas att vi får ha det så här fint ända tills våren kommer. Och det lär ju inte bli förrän framåt mars nå´n gång.
Nu ska jag göra en stor balja te, krypa upp i en gosig fåtölj, titta på (och räkna) fåglarna vid fågelbordet och lusläsa frökatalogen från Impecta ännu en gång.

...

Några timmar senare...

Impectakatalogen lusläst igen.
Beställningen skickad, men oj, vad det var svårt att välja och bestämma sig.
Jag har fått göra det i flera steg:
  1. Bläddra igenom katalogen och bara njuta
  2. Läsa katalogen, sätta kryss och vika "musöron" vid de sidor det finns fröer jag vill ha
  3. Sortera / prioritera del 1: skriva upp de fröer jag vill ha - dock sortera bort en hel del av de tidigare förkryssade
  4. Läsa katalogen igen
  5. Sortera / prioritera del 2: utifrån den förra listan (punkt 3) skriva upp de fröer jag absolut måste ha (och några till)
  6. Skriva in beställningen på Impectas hemsida, och hör och häpna - hitta några till jag bara måste ha...
Nu väntar jag med spänning på ett litet paket.

De två jag tycker är mest spännande är:

Äppelsolbrud

Helenium aromaticum 'Pineapples'

Ljuvligt ananas-äppeldoftande växt för rabatt, buketter och i torkade potpurrier. Gula bollblommor och ljusgrönt bladverk. Hela växten är doftande.
Perfekt samplanteringsväxt i blomlådor och sommarrabatter. Planteras med fördel i närheten av uteplatsen för den underbara doften.


Grenkulla

Cladanthus arabicus 'Criss-Cross'


Kolossalt rikblommande. Bildar buskar med
saffransgula kragblommor.









(Bilder & text lånade från www.impecta.se)

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fin blogg du har! Och vilken härlig helg du verkar ha haft, underbart. kul att vi är två som är nybörjare med magnolior. Vi ska absolut följas åt! Vågar jag öppna min trädgård i augusti får du komma hit och spana in den. Om den lever då... Ha en fortsatt mysig kväll! Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Hihi, det där med att vaska fram de riktiga guldkornen - de man har plats till och vill ha, är en jobbig men rolig process. Äpplesolbruden hade jag för länge sedan. Vad jag minns uppträdde den bra och blommorna doftade verkligen ananas. Lycka till!

    Kram

    SvaraRadera