tisdag 24 april 2012

Fotokurs

I början av mars köpte vi en ny kamera. Min (vår) första systemkamera.
Kul, spännande, intressant.
Jag kan INGENTING om fotografering.

I köpet ingick en introduktionskurs i kamerahantering och fotografering. Perfekt!
Igår var det dags. 2½ timme lyssnade vi, tittade, antecknade och försökte lägga allt på minnet.
Mycket information, många termer.
Inte kunde jag något om bländare, slutartid, ISO-inställningar, vitbalans, upplösning, exponering, brännvidd, perspektiv mm. (Jag hade åtminstone hört alla orden innan.)
Många inställningar blir det...

Som avslutning på hela föreläsningen fick vi det "lilla" tipset om bildkomposition:

Innan du trycker på avtryckaren, tänk på
- Komposition,
- Position,
- Avstånd,
- Brännvidd,
- Vinkel,
här var jag ganska nöjd - det var mycket nu - då la de till den lilla slutklämmen:
- och kamerainställningar...

Ha ha - jag ska göra mitt bästa!
Kommer att ha fullt upp med att tänka på en sak i taget. Sen ska de sättas samman...
Men övning ger färdighet. Öva, öva, öva!




1 kommentar:

  1. Vad bra att det ingick en introduktionskurs i kameraköpet. Det borde det alltid göra tycker jag. För det är ju mycket termer, knapptryckningar och en mängd saker att tänka på. Det hade jag gärna velat ha då jag köpte min kamera. Själv har jag lekt mig fram till det lilla kunnande jag har om min kamera. :)

    Lycka till med fotograferandet!

    Kram Lotta

    SvaraRadera