tisdag 17 april 2012

Tomater

Igår kom min pappa hit. Han hade med sig tomater från "tomathuset" hemmavid (Björkhems tomater utanför Vinslöv i NÖ Skåne). Det tomathus där jag tillbringat många varma sommardagar. Mitt första sommarjobb, det varade många somrar. Varmt, klibbigt, bitvis ganska skitigt och även relativt enformigt. Men trevliga arbetskamrater gjorde det till ett bra jobb. Cykelavstånd hemifrån försämrade ju inte heller...
Och sen fick man ju äta tomater. Tomater på längden och på tvären. Och tro mig - det gjorde vi!


Nuförtiden odlas 10-15 olika tomatsorter i tomathuset. Pappa hade 3 olika sorter med sig, 1kg av varje. Nyskördade - plockade på morgonen! Nu, ett dygn senare återstår bara ca ½kg. Jag gissar att det inte finns så många kvar i morgon.
Vi har ätit och ätit, precis som på gamla dagar. Underbart! Och känt doften av nyplockade tomater. Härligt!
Smaken och doften av en nyplockad tomat går inte på långa vägar att jämföra med de tomater man just nu kan hitta i affärerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar