torsdag 26 april 2012

Lungört

För någon vecka sedan snubblade jag över brokbladig lungört på en plantskola. Var bara tvungen att ta med några plantor hem, de påminde mig så mycket om min barndom och framförallt mamma, som tyvärr inte lever längre.
Planterade dem i min smala blå-rosa rabatt, i en del av rabatten där växterna är lite sena i starten (och dessutom bara står på rad). Där står bl.a. flera sorters blågull, kärleksört & trädgårdsklint. Jag har känt ett tag att det varit lite stelt och tråkigt, framförallt  nu på våren innan de stora fina växterna kommit igång. Men med lungörten blev det bra. Det blev fint, och jag kände direkt att jag ville ha fler, ville få rabatten att svämma över av lungört nu på våren.

När jag igår tittade på Lindas trädgårdsblogg och såg bilderna på hennes "blåbärsstig" med ett hav av lungört kände jag att jag var på helt rätt spår!
Wow, vad fint det är!

1 kommentar:

  1. Ja, lungörten är verkligen vacker. Måste nog också skaffa några!

    Det är fint med växter som påminner en om någon som betytt mycket. Själv vårdar jag tex mina pioner extra ömt, för de får mig alltid att tänka på mormor.

    Ha en fin dag! Kram Hanna

    SvaraRadera