torsdag 16 augusti 2012

Överraskningsblomning

Oj, jag hade glömt hur trött man blev efter några dagars jobb. Och hur trötta barnen blev...
Inte mycket tid för trädgård dessa dagarna, men en liten kvällsrunda med kameran hann jag med.
Jag upptäckte till min glädje att mitt lilla träd "blåsärt" blommar. Bara med en blomma, men ändå! Det är ett litet träd som mina svärföräldrar dragit upp från frö från sin egen trädgård. Förra året fick detta exemplar flytta hit, och redan i år blommar det!


I våras hittade jag några jättebilliga lökar/knölar (eller vad det nu är) av Afrikas blå lilja. Köpte några paket och planterade i en kruka. Bladen kom upp men inte så mycket mer. Tänkte att jag får ge dem lite tid - kanske nästa år? Men så en dag ... en blomstängel tittade upp och sen slog den vackra blomman ut.





Den går förstås inte att jämföra med de praktexemplar vi såg på Tivoli i Köpenhamn förra veckan, men den är MIN!



För övrigt var planteringarna på Tivoli helt fantastiska! Tyvärr kunde jag inte ta så många bra foton - av flera anledningar. Dels hade jag bara vår lilla kamera med mig, dels var vi där för att åka karuseller med barnen, INTE för att titta på blommor...
Men titta på denna vackra Dahlia i samplantering med någon sorts kål. Så perfekt i färgmatchningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar