fredag 10 augusti 2012

Skuggrabatten klar!

Idag har jag planterat i min nya skuggrabatt.
Jag vet att det är helt fel tid på året för att plantera om, men ibland bara måste man...

Det började egentligen häromdagen när jag var tvungen att gräva upp en växt från ett ställe. Där den skulle sättas ner stod en annan växt som skulle placeras i en tredje rabatt. Och där, ja där stod en Funkia som skulle planteras i min skuggrabatt. Så var flyttkarusellen igång...
Lika bra att göra alltihop.
Den senaste veckan har jag grävt upp allt gräs. Tidigare i sommar har jag dragit upp alla plattor.

Igår och idag har jag gjort det roligaste. Planterat!
Nu är det (nästan) färdigt - för tillfället i alla fall. Riktigt nöjd är jag!
-Funkior i olika former och färger.
-Alunrot.
-Höstsilverax.
-Vit bolltistel (kommer förmodligen inte att trivas eftersom den vill ha sol, men jag gör ett försök).
-I de två krukorna på stenkanten står lungört som jag hade tänkt plantera också. Men nu tvekar jag. Blir det kanske för mycket blad? Eller blir det bra med lite liv innan funkiorna tittar upp på våren?

Här kommer några före - efter, och under-tiden-bilder:
Före: (Funkiorna till höger om gången står bara där i väntan på att planteras. Under dem är en gräsmatteplätt som bara har varit konstig och dessutom jobbig att klippa.)
 Efter:
Under tiden...



Nu är det bara det jobbigaste kvar.
Det som jag är så otroligt dålig på.
Att VÄNTA och se hur det blir...

2 kommentarer:

  1. Vad fint det verkar bli. Ska bli kul att få se en bild när den svåra väntan är över...

    SvaraRadera
  2. Spännande! Jag har flera gånger flyttat mitt i sommaren och bara man vattnar så klarar det mesta sig.

    Kram

    SvaraRadera