lördag 5 november 2011

Höstarbete i trädgården

Idag har det varit höstarbete i trädgården. Vi har haft en härligt vacker höstdag.
Efter en sen frukost gav vi oss ut i trädgården, hela familjen.
Där delade vi upp arbetsuppgifterna efter intresse och förmåga.

Maken gav sig på päronträdet. Sågade och grävde. Nu finns inte päronträdet mer, där finns bara en jordfläck i gräsmattan.
Ett äppelträd funderar vi på att plantera där i stället. Undrar om det blir i år eller ett annat år.
Jag putsade alla fönster - utvändigt och invändigt (dock inte mellan). Inget superkul jobb, men nu är det gjort och man kan väl säga att det var startskottet på julstädningen. Jag fick god hjälp av pojkarna med putsningen. Eller - god och god - hjälp i alla fall. Eller nej, hjälp var det väl inte heller egentligen. De sprutade vatten och skrapade runt med vars en skrapa. Jag tror att de hade kul.

Senare fick vi killarna att räfsa löv. Mutade med några kronor per uppsamlad korg fick de upp 5 korgar löv. Det är 5 korgar mer än vi hade fått upp utan deras hjälp och de bråkade inte just den stunden i alla fall.
När alla fönster var putsade hann jag städa och pyssla med lite annat i trädgården.
Hade givetvis kameran med mig ut. Hittade fina höstfärger i köksträdgården.
Dels björnbärsbusken, dels min nya blåbärsbuske "Emil".


Några blommor som missuppfattat tiden också.
Maskrosen lyser som en sol i gräsmattan.

Denna hittade jag på komposten. Den åkte ut där när den vissnat.
Trivdes tydligen bättre där än i kruka.

Jag tror inte att vi nånsin fått så här mycket gjort i trädgården innan vinterns ankomst. Om det sen beror på att vi är ovanligt effektiva eller på att vintern är sen vill jag låta vara osagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar