torsdag 27 januari 2011

Trädgårdsprojekt i drömform

Det projekt som står högst upp på önske- och prioriteringslistan är en berså. Problemet med mig är att ju mer jag planerar och drömmer, desto mer utvecklas punkterna på listan från ganska enkla små idéer till omfattande, dyra projekt. Svårt att veta var man ska dra gränsen. Är det värt pengarna, tiden och energin att göra ett steg till, eller ska vi nöja oss med att iscensätta halva idén? Hur mycket klarar vi själv, ska vi ge oss på så stora saker att vi måste anlita proffessionell hjälp?

Vi har en väldigt tråkig yta precis vid köksdörren. En stor stenbelagd yta som vi bara använder till att transportera oss över när vi ska från huset till trädgården eller uteplatsen. Några av grannarna har uterum på nämnda yta, men det blir så mörkt i rummen innanför då, så det är vi inte så sugna på. Någon granne har gjort ett stort, jättefint trädäck, och lite lockande var det att göra ett likadant, men då har vi ju bara ett stort trädäck att transportera oss över istället när vi ska ut eller in. Snyggare - ja, men jag skulle vilja använda ytan till något istället. En idé om att använda halva ytan till badtunna eller liknande tändes, det är ju precis utanför badrummet, som dessutom redan har dörr rakt ut. Ny plattsättning, några "öar" med växter som skärmar av, en härlig badtunna. Nästan gratis,eller?

Och så till bersån. Två av "väggarna" finns redan. Den ena består av en fantastisk schersmin och häggmispel. De fungerar även lite som ett lövtak och ger skugga mitt på dagen. Den andra av forytsia. Den tredje väggen vill jag ha Smultronschersmin och vit syrén. En Magnolia finns redan planterad i ett hörn. Den fjärde väggen där ingången ska vara ska få vara av olika gräs och en portal med massor av klematis, min favoritblomma alla kategorier. Så här långt inga större problem, ganska lätt att genomföra. Bara två små problem kvar att lösa innan projektet kan dras igång. För det första står en stor, ful gran precis där jag vill plantera syrén. Den måste ner, roten upp. Kan inte göra det själv, måste ha hjälp av någon med mer kunskap och utrustning. För det andra är marken inne i bersån ganska ojämn. Skulle behöva ett lass jord och en liten maskin som kan jämna till det hela lite. Sådär ja, nu var det plötsligt ett mycket större projekt...

Men drömma och planera tänker jag fortsätta med. Kanske snubblar jag över en fantastisk lösning en vacker dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar