måndag 31 januari 2011

Skrylle!

Idag var jag och killarna i Skrylle!
En av anledningarna till att åka dit var att titta på bajs. Igår när vi var ute i skogen hittade vi bajs som vi var osäkra på vilket djur det kom ifrån. I Skrylle, på Naturum finns både bajs, spår och bilder på djuren. Underbart pedagogiskt! Vi kom fram till att bajset och spåren vi hittade igår var från hjortar, storleksmässigt borde det vara från dovhjort, men jag är lite tveksam. Har aldrig sett några dovhjortar här, däremot en hel del kronhjort, och givetvis massor av rådjur.

När vi tittat på bajset (har ni förresten sett leken som heter "gissa bajset"?), gick vi en av slingorna innan vi gav oss in i restaurangen för lunch. Det var första gången jag ätit där, men definitivt inte den sista. Hade fått tips om att deras räksallad skulle vara fantastisk, så den beställde jag. Jag blev inte besviken, den var mer än fantastisk! En stor tallrik, massor av olika grönsaker och mycket räkor - handskalade!
Efter lunchen tog vi ytterligare en promenad i Skrylleskogen, ack så härligt. Denna gången gick vi "hitta-vilse"-spåret där man kan lära sig hur man ska göra om man gått vilse.
Det var ganska kallt idag, och frosten gjorde naturen otroligt vacker.


Titta vilka fantastiska iskristaller


Vinter möter vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar