fredag 4 februari 2011

Rabatt, blå och rosa

När vi flyttade hit för 6½ år sedan var trädgården väldigt lättskött i det avseende att rabatterna som fanns antingen bestod av förvuxna buskar eller, som längs östra sidan av huset: En stenlagd rabatt full av lupiner. Lupiner är fina, men jag föredrar dem i det vilda, i vägkanter o.dyl.

Denna rabatt blev min första utmaning.
Många timmar låg jag på knä och grävde upp sten. Mycket sten. Massor av jord fylldes på och sen fick jag börja planera och plantera.

Rabatten ligger längs med huset, längs östra sidan där huset består av vitt tegel. Det blev en rabatt i rosa och blått.
Några växter som fanns fick vara kvar. En vackert blå praktriddarsporre, en rosa klättrande ros och plymspirea.
Sen planterade jag lavendel i rabattens framkant, löjtnantshjärta, och akleja, såväl blå som rosa. Under åren som gått har jag fyllt på med lammöra, höstanemon, höstflox och  rudbeckia. Förra året utökade jag rabatten med ett pampasgräs och en rosa alpklematis samt en rosenluktärt, tror jag den hette.

Behövde lite höjd. Dessutom var rabatten fantastisk under ett par veckor innan midsommar, sen inget alls.
Nu avvaktar vi sommaren för att se hur rabatten kommer att se ut detta år. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar