lördag 20 augusti 2011

Inköp, nya och gamla

Den senaste veckan har maken jobbat. Äldste sonen började skolan i onsdags. Jag har inte hunnit någonting i trädgården. Hur konstigt är inte det?!?
I går tog jag med mig kameran ut på en lite kvällstur. Det hade hunnit börja skymma, därav den mörka bakgrunden på vissa bilder då jag fick använda blixt för att det skulle bli bra bilder.

Först mina nyinköpta krukor som ska stå vid poolen. Visst är de fina! I dem står Bambun ´Bimba´ som vi köpte förra veckan på BlueSage i Lund. Eftersom klamrarna till häftpistolen tog slut har jag inte kunnat klä dem med plast på insidan ännu, därför har jag inte heller kunnat plantera i dem.
Från odla.nu köpte jag i våras en massa klematis (8st om jag inte minns fel). Ytterligare en av dem; ´Royalty´ blommar nu. Så glad jag blir! Jag trodde inte att de skulle blomma i år, men detta är den andra som blommar. Någon har i och för sig tuggat på såväl blad som kronblad, men den är vacker ändå.
Denna jätteverbena köpte jag på trädgårdsföreningens växtloppis i våras. De har vuxit jättebra och blommar nu vackert. I bakgrunden en blomma från en av fröpåsarna med blandade blommor som jag sådde i poolrabatten för att där skulle finnas något nu i år innan elefantgräs och klematis vuxit upp.
Nårga andra blommor som kommit upp som små överraskningarn i poolrabatten kommer här: Först sommarmalva i kombination med jätteverbenan.  Under vår och sommar får barnen ibland välja vars en påse fröer när vi är och handlar. Ibland helt fritt, men oftast med några restriktioner från mig.
Äldste sonen fyller år på våren och när han har haft kalas har jag lagt en fröpåse i varje godispåse. Jag har valt fröer som barnen gillat. Ringblommor, Zinnia, Gurkört, blandade sommarblommor... Ofta köper jag någon påse mer än nödvändigt och denna vackra blomma kommer från en överbliven påse ´blandade sommarblommor´.





En gång gav jag jag bara restriktionen "ta något lila". En påse var nattviol. Inte förrän jag sått dem läste jag på påsen att de är tvååriga. Då har vi något att se fram emot nästa år...
En annan fröpåse som sonen valde var luktärtor. Vi köpte dem ganska sent, så de har inte kommit så långt ännu. Jag undrar om de hinner blomma innan hösten och frosten tar dem?
En annan växt som väntar på hösten - med lite mer tillfösikt - är de japanska lyktorna som jag fick i somras. Snart blir de orange och lyser upp rabatten så vackert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar