måndag 6 augusti 2012

Squash

Förra sommaren var jag hemma hos en gammal kollega. De hade squashplantor lite varstans i trädgården. Squashplantor som gav mycket generös skörd. Inspirerad av detta köpte jag i våras en påse frön Squash ´Genovese´.

Jag satte ett tiotal frön och hade plötsligt nästan lika många plantor. Oj då!
En planta fick flytta till köksträdgården (hade inte plats för fler där). Två plantor planterade jag på komposten. Resten har jag gett bort till vänner och bekanta.

Så här fina är de plantor som växer på komposten:

De växer så det knakar!
Förra veckan skördade jag två frukter (heter det så?).
De räckte till tre middagar.
- Första dagen hackade vi den i småbitar och gjorde en vegetarisk pastasås med squash, tomat, lök, vitlök, creme fraiche mm
- Den andra middagen blev ugnsbakad lax täckt med hackad squash och lite annat. Till det nypotatis skördad här hemma.
- Den tredje dagen grillade vi. Skar squashen i skivor, penslade med olivolja med citronsmak och grillade.

Snart blir det fler squashar att skörda. Vad ska jag göra med dem?

5 kommentarer:

  1. Squash är inte min grej. Känner bara till den med rack och boll. Vann JDM en gång i tiden, för mååånga år sen.

    Men kul att du kunnat skörda så mycket som räckt till så mycket ;)

    Du. Jag lägger också ut en "blänkare" om Bäckaskog slott på min sida. Så får vi se hur många vi kan tänkas bli till slut. Hoppas det är ok?

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  2. Förresten. Nejdå, timjan har jag inte övergett, men hemtrevnaden ska jag testa på kortsidan av huset...

    Förresten 2. VIntergrönan börjar ta sig riktigt bra nu :)

    SvaraRadera
  3. Kolla receptet hos mig idag. Köttfärsgratäng med zucchini (typ samma som squash).

    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt! Squash är verkligen en höjdare för självförtroendet för en odlare. De växer så det knakar om det, speciellt då det regnar. :)

    Förra året sådde jag en hel påse och alla överlede. Jösses, med sqush vi fick (ch då upptäckte vi också hur få i vår närhet som gillar squash, ingen ville ha). I år nöjde jag mig med en enda planta och den levererar mer än väl. ;)

    Om du till slut inte vet vad du ska göra med dem går det också att låta dem växa sig stora och ha dem som dekoration istället för pumpor framåt höstkanten. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Angående fotokursen: Jag gick fem tillfällen i våras genom Medborgarskolan. Såg att de ska dra i gång igen nu i höst i Skåne. Kostar 1100-1200 tror jag. Jag var nöjd men sen gäller det att öva och öva, det är så man lär sig.

    Kram

    SvaraRadera