torsdag 20 september 2012

Fotokurs, del 1

Igår var det dags att börja fotokursen jag anmält mig till.
Grundkraven för kursen var "att du har en systemkamera som du använder i läge ´auto´ och skulle vilja lära dig mer om olika inställningar".
Jag tycker att jag har provat många inställningar i kameran och förväntade mig kanske inte att lära mig jättemycket första gången. Men oj, vad fel jag hade!

Kursledaren började med att prata om det hon anser vara det allra viktigaste vid fotografering; vitbalans och vitbalansinställningar. (Har jag ALDRIG provat, kameran var ju förinställd på auto där...)
Vi ställde in, fotograferade, ändrade inställning och fotograferade - om och om igen. Vi hann också prata om (och prova) olika ISO-inställningar.

Sen fick vi en hemuppgift.
Ta foto, prova dig fram med olika vitbalansinställningar och försök hitta den optimala för varje tillfälle!
Kul! Och svårt!

Idag har jag varit ute i skogen och trädgården och börjat göra min läxa.
Drygt 200 bilder blev det igår kväll och på min lilla runda idag.
 
De bilder jag visar här är tagna med olika vitbalansinställningar. I övrigt har jag inte ändrat några inställningar i kameran.
 



 


2 kommentarer:

  1. Häftigt vilken skillnad det blir. Gäller att lära sig vad som är rätt i olika ljus.

    SvaraRadera