fredag 8 februari 2013

Oväntat besök

Var ute i snövädret och fyllde på fågelmat i automaterna.
Talgbollar, solrosfrön, jordnötter.

Lyssnade på alla fåglar som fanns runt omkring mig.
Småfåglarnas kvittrande i buskarna, hackspettens knackande högt uppe i tallen.
Tänkte på korpen som så vackert gled fram över träden häromdagen.

Förundrades över hur mycket fåglar vi har (och hur få som verkligen visade sig när det var fågelräknarhelg).
Slarvig som jag är så hade jag lämnat köksdörren öppen och när jag gick tillbaka mot huset blev fåglarna rädda och flög iväg.
En liten rödhake tog fel och flög in i stället för bort.
Alla dörrar här inne stängdes, alla dörrar ut öppnades. Katterna röjdes snabbt ur vägen.
Sen plockade jag fram kameran (fy mej) och tog några kort innan jag hjälpte den lille stackaren ut.

Eftersom jag visste att det var snabba kort som gällde om jag skulle få några, ställde jag kameran på auto, och objektivet på autofokus. Det senare skulle jag inte gjort - suddigt blev det, tråkigt.

2 kommentarer:

  1. Fullkomlig lycka att få ha just en rödhake inne, jag hade gjort som du! Det är en absolut favoritfågel för mig, när man ser deras små pepparkorn till ögon så smälter man totalt, ju. Dom är så otroligt söta! Nu gör den nog ett bo i din trädgård som tack, tror jag!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Det får man väl kalla ett oväntat besök! Söt är den. Och betydligt trevligare än att få in en skata eller nåt annat "otyg".

    Kviddevitt på dig!
    Kram Tamara

    SvaraRadera