lördag 28 december 2013

Månadens favorit, december

Nu är det dags att utse december månads favoritväxt i min trädgård.
I utmaningen (som AnnaVattenkanna startade) ingick att utse en favorit varje månad. Ute eller inne. Jag har valt att hålla mig utomhus, i trädgården, hela tiden. Trots att tulpanbuketterna i februari är storfavoriter.
Nu, i december, är det ju svårt att inte framhålla julgranen som en favorit...
Men nej, ute ska det ju vara!
Så...
December månads favorit hos mig blir:
Tujahäcken/bersån!

När vi flyttade hit var den liten, gles och spretig. Min enda idé var att gräva upp den och ersätta med avenbok som jag är så förtjust i. Det blev dock aldrig av.

Nu ser jag många fördelar med den:
  • Den ger vindskydd och insynsskydd på sommaren. Många härliga sommarluncher och -middagar har avnjutits här
  • Den är grön året om - ger lite liv åt en annars ganska grå och trist vinterträdgård
  • Den ger skydd åt småfåglarna och deras matplats under vintern
  • Den är jättefin i juletid med ljusslinga på grenarna
  • Sist men inte minst tjänar den som klätterställning åt några senblommande klematis, bl.a. gullklematis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar