torsdag 29 mars 2012

Fälla träd?

Två eller tre av våra träd i trädgården börjar bli väldigt stora nu. En av tallarna tappar minst en stor gren varje vinter. Hur länge står själva trädet kvar?
Vi har kommit fram till att vi nog måste ta ner den tallen och kanske även tallen bredvid. De är stora, säkert 20-25m höga.

När de plockats ner kommer min trädgård att bli 80-100kvm större.
Ja inte större på riktigt, men dessa tallar står 7-8m från staketet och vägen, och det känns i dag som att trädgården tar slut vid tallarna, dvs biten mellan tallarna och staketet hör inte till oss... När de är borta kommer vi att få mer användbar trädgård. Min fantasi skenar direkt iväg och börjar planera för den biten. Kanske en fruktträdgård? Eller mer lekyta? I så fall kanske vi kan använda andra änden av vår ganska avlånga gräsmatta till odling? Hmmm, tål att tänkas på...

Igår började vi prata om att ta ner ytterligare ett träd -  när vi ändå är på gång liksom. Det är en jättestor björk som står mitt på gräsmattan och skräpar ner. Vi är ganska överens om att den nog borde plockas ner, men samtidigt ger den så skön skugga som vandrar genom trädgården varma sommardagar.
Svårt att bestämma sig...

Sen kommer ju problemet med att ta ner dem. I höstas hade vi en arborist här som klättrade upp i en stor gran och sågade ner den bit för bit. En granne hyrde in någon med kranbil för ett tag sedan. Dags att börja undersöka.

...och ju mer jag tänker på saken med min "utökade" trädgård desto mer lockande känns tanken på en äppellund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar