fredag 30 mars 2012

Nässlor OCH rabarber.

Trött efter eftermiddagens trädgårdsarbete sitter jag nu och mumsar på en skiva nybakat nässelbröd.
Igår kom jag på var jag skulle plocka nässlorna. Tog mig dit igår kväll och plockade några liter.
I och med det hade jag ju tid till annat idag.

Det blev en plantskolerunda till Ystad, där Åbergs trädgård har slagit upp portarna för säsongen.
Jag älskar att strosa runt i deras stora "park"  och titta, känna och lukta.
Och precis som vanligt; Tänk så många växter jag inte visste att jag behövde...

Det blev några plantor (4 kassar närmare bestämt).
-Smultron både röda ´Rügen´ och vita,
-rabarber; ´Svendborgs vinrabarber´, ´Marshalls early red´
-brokblågull ´Stairway to heaven´,
-vit akleja; ´White Barlow´ och ´Green apples´,
-brokbladig lungört

Yngste sonen var mycket tålmodig med mammans alla rundor. Han gick med, han körde kundkärran, han bar krukor, han skuttade, han kröp...

I eftermiddag blev det trädgårderande, bl.a. det lustfyllda arbetet med att hitta platser till de nya plantorna. Det var inga problem, kom t.o.m. på att lungörten behöver sällskap, av fler lungört. De blev så fina i den rabatten att jag nog måste skaffa några kompisar till dem.

I helgen blir det jobb. Tyvärr inte mycket trädgårdsjobb utan vanligt, hederligt jobb. Ett sådant man har för att få lön. Tur att jag verkligen gillar mitt jobb - när jag nu ska vara där i stort sett hela helgen.

En riktigt trevlig helg önskar jag er alla!

1 kommentar:

  1. härligt med nässelbröd. Hos mig är eventuella nässlor under ett ovälkommet vitt täcke. jag önskar dig en skön helg! Zinnia

    SvaraRadera