fredag 2 mars 2012

Fjäril

Vårkänslorna flödar!
Idag är det svårt att tänka sig, men för 7 år sedan var det snöstorm. Det vet jag helt säkert eftersom jag var höggravid, började dagen med att köra fast bilen i en snödriva på väg till jobbet, fick hjälp att dra loss den med följd att bilen drogs sönder. På eftermiddagen kom vi, efter många om och men, tryggt hem. Bara någon timme senare var det dags att åka till BB, nästan 3 veckor för tidigt.
Snöstormen höll i med full kraft. När vi passerade E22 och körde in i Lund, meddelade vägverket på radion att de inte skulle ploga några vägar öster och söder om E22  under natten. (Det var halva Skåne som inte skulle plogas, bl.a. där vi bor.) Tack och lov att vi var framme!
Dagen efter föddes vår äldste son. Han blir alltså 7 år i morgon!

I morgon ska vi som sagt fira födelsedagar här och därför var jag "tvungen" att köpa lite vårblommor idag. Körde några mil till en av mina favoritplantskolor när det gäller vårblommor, de brukar ha massor av olika vanliga och ovanliga vårblommor till mycket rimliga priser. Vad jag hade råkat glömma var att denna plantskola sedan i höstas är en del i kedjan "Plantagen". Jag gillar deras affärer, men inte idag. Dyrt, tråkig, massproduktion...
Inte alls som min gamla plantskola där jag kunde strosa i timmar, vad synd.

Det blev i alla fall några små penséer, några minipåskliljor och några krukväxter.
När jag gick här och myste i solen såg jag plötsligt en fjäril som satt på trädgårdsgången och försökte få i gång vingarna. Den såg ganska rostig ut och jag var ganska säker på att den inte skulle klara sig, men en liten stund senare var den borta, så jag förmodar att den lyckats.
Hoppas ni alla får en trevlig trädgårdshelg!

3 kommentarer:

  1. Så härligt med fjäril!

    Kan verkligen förstå att du har full koll på hur vädret var för sju år sedan. Vilken tur att allt gick bra.

    Ha en fin kalashelg!

    SvaraRadera
  2. Oj, en vintertrött fjäril - redan!

    Vilken dramatik när din son skulle födas! Ja, man glömmer aldrig hur vädret var den dagen man blev mamma. Själv fick jag en liten tjej en mörk kall februarikväll för fem år sedan. Och sedan dess är februari en ljus månad för mig, och inte längre bara en raksträcka fram till våren.

    Håller med om Plantagen, det är för trist. Själv längtar jag tills Löddeköpinge plantskola öppnar den 15:e.

    Ha en skön helg och ett fint kalas! Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Vad kul att hitta en fjäril så tidigt på säsongen, om än att den var lite ringrostig.

    Plantagen är inte min favorit heller. Iaf inte när det gäller växter. Annat krims-krams kan jag däremot handla där. Fint blev det på din trapp! :)

    Ha en härlig helg och ett grattis till sjuåringen!

    SvaraRadera