torsdag 31 mars 2011

Det växer!

Nu växer det i rabatterna!
Man kan se påskliljorna skjuta upp genom marken. I höstas planterade jag över 50 lökar. Jag tror att  det bara var påskliljor av olika slag, men kanske några pingstliljor också, jag minns inte riktigt. Ska bli spännande att se.
En hel del andra växter börjar också titta upp. Tyvärr också ogräset. Massor av ogräs börjar synas. Bäst att ta tag i det riktigt snart.
Nu har också jorden i cementrören tinat upp så det går att plantera där. I helgen kanske?
I måndags hade jag och en kompis heldag i Vellinge med våra fyra pojkar 3-6år. Hela förmiddagen var vi på Vellingeblomman. Gick och njöt bland växterna. Tittade på deras påskby med både kaniner, marsvin och lamm. Och mycket påskpynt. Mysigt!
Lät bli att handla växter (wow), men lite påskpynt och en del fröer blev det.
Nu måste jag nog titta igenom vilka fröer jag har och om jag behöver köpa några fler (det mest troliga är nog ändå att jag redan har lite för många...).
Hela eftermiddagen var vi på Vanningen, badhuset. Ett perfekt badhus för våra behov. Lagom stor bassäng med vågor och massor av flytleksaker, småbarnsbassäng för den lille försiktige killen, vattenrutschbana för de tre modiga och dessutom en varmvattensbubbelpool! En härlig dag!

Nu har vi äntligen kommit ett steg längre i vår planering av bersån. Den stora granen som jag länge velat fälla ska äntligen ner. Den står precis bredvid staketet och vägen. Mittemellan vår stora fina schersmin och några tallar. Det finns bara ett håll att fälla den på - in i trädgården. Och det hade ju fungerat perfekt fram till i våras då vi planterade en magnolia precis där. Nu har vi istället hittat en arborist som ska komma hit och ta ner den i etapper. När han ändå är här ska han fräsa stubben (och en annan stubbe bredvid) samt ta med sig allt "skräp". Det kommer att bli jättebra! Det enda negativa är att det kommer att öka insynen i trädgården väsentligt tills de nya buskarna vuxit upp. Jag hoppas att han har tid att komma och ta ner granen snart så vi hinner plantera i vår, innan det blir för sent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar