söndag 20 mars 2011

Skördetid!

Igår var det så äntligen dags att skörda.
Jag har väntat länge nu på att jorden i min pallkrage skulle tina så att det skulle gå att gräva upp dem.

Jordärtskockor!!!!

Underbart goda och jättemånga!
Vi tog upp plantorna ur 1/4 av pallkragen. Det blev ungefär 5 liter.
I kväll har vi ätit ugnsrostade rotfrukter, mest jordärtskockor, till kycklingen. Gott!
Någon dag snart ska det bli soppa. Har aldrig provat det, men har några recept som bara väntar på att provas.
Vad ska man mer göra med de fina rötterna? Några ska såklart sparas för att planteras på nytt, men resten?
Är det någon som har ett bra recept eller tips så tar jag gärna emot det.
Jag fick ett tips om att blanda ut potatisen när man gör potatismos, men är rädd att det inte faller hela familjen i smaken.

Denna helg har det blivit en del tid ute i trädgården. Vädret har ju varit fantastiskt, även om det inte varit så varmt. 6-7 grader kräver ju ändå en del kläder.
Vi har rensat bort alla gamla växter ur trädgårdslandet. Röjt det som inte blev röjt i höstas. Nu ser det riktigt prydligt ut.
Ska ta tag i mina cementrör på uppfarten i morgon.

Satte mig vid köksbordet med färgpennor och stora papper i kväll. Tänkte skissa lite på min trädgård; drömmar och planer. Det gick inte jättebra. Fick "för mycket" hjälp och tips av 3-åringen. Han ritade några krokodiler, glada solar och annat. Framförallt höll vi långa diskussioner om dessa konstverk. Mysigt, även om det inte var det jag hade tänkt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar