onsdag 25 maj 2011

Sådden klar

Idag har jag sått de sista fröerna för i år. Tror jag i alla fall. Det är som vanligt inte tillgången på fröer som stoppar mig utan utrymmet. Pallkragarna, krukorna och rabatterna är fulla. Så trevligt, men ändå så tråkigt. Jag ville ju odla spenat också. Ingen plats...
Nja, förstås, alla krukor är inte fyllda. En del väntar fortfarande på att jag ska bestämma mig för vad som ska finnas där. Några amplar invid huset, några krukor i trädgårdslandet, och några krukor på framsidan vid ytterdörren. Men jag har ännu inte bestämt mig för vad det ska bli för blommor i dem. Hoppas jag hinner bestämma mig innan sommaren är slut.

När jag pysslat runt i rabatter och trädgårdsland har jag hittat en hel del plantor som smitit. De har fått flytta till små krukor i väntan på nån annanstans att bo. Jag har både akleja (rosa, tror jag), jordgubbar, frösådda penséer och något jag tror är gurkört. Har du bostad till dem?
Jag önskar mig ett litet utrymme i nåt hörn där jag kan ha barnkammare och plantor i väntan på nytt boende. Kanske skulle det bli bra med en pallkrage, eller nåt hemmasnickrat? Det ligger ju en massa brädor nere i vedbo´n. Jag kanske ska...

Om en stund ska jag köra till jobbet. På väg dit stannar jag till i den lokala plantskolan och kollar om de fått hem syrénplantorna jag beställde förra veckan. Bersån börjar ta form. Groparna i gräsmattan - de var många - är igenfyllda med jord. Ett ytlager av lite bättre jord väntar sen ska vi så gräs. Funderar nog lite till på om vi ska ha en Smultronschersmin eller inte. Rosbågarna kan snart få komma upp. Klematis som klättrar...
Hmm, det får nog vänta lite. Syrénplantorna är bara 50-80 cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar