söndag 3 juli 2011

Jordgubbs- & fläderblomssaft

Förra veckan var jag och killarna och plockade jordgubbar. Självplockning - det har jag inte gjort på säkert 15-20 år. Vi fick snabbt ihop 6 liter sen var vi nöjda.
Jag har fått ett recept på hemkryddad snaps med jordgubbar i. Den skulle jag ge mig på. Där skulle även vara en klase fläderblom, så vi gav oss ut och plockade lite fläder också. När jag ändå klättrade omkring inne bland nässlorna för att få tag i min fläderblomsklase passade jag på att plocka några extra. "Bra att ha".

När vi kom hem hittade vi ett recept på saft med jordgubbar och fläder. Givetvis var jag tvungen att prova det, och idag var saften klar.
Jättegod!
Nu står den i frysen i 2 dl plastmuggar; lagom stora att lägga i en bringare vatten och VIPS så har man en bringare kall saft.

Jag hittade receptet på Daniscos hemsida, där fanns massor av spännande recept.

Jordgubbs - fläderblomssaft
ca 1 1/2 liter, 4 dygn

Ingredienser
1 liter jordgubbar
10 fläderblomsklasar
1 citron i skivor
15 g citronsyra
1 liter vatten
1 kg Strösocker
1 krm natriumbensoat (uteslutes om saften fryses)


Skölj blomklasar och bär väl. Mosa bären. Lägg bärmoset, blommorna, citronskivorna och citronsyran i en skål. Koka upp vatten och socker. Lös natriumbensoatet i lite av den varma lagen och häll tillbaka det. Häll den heta lagen över blandningen i skålen. Täck över och ställ kallt i 3 dygn. Häll upp jordgubbs-fläderblomssaften i silduk och Låt självrinna i 30 minuter. Häll upp på väl rengjorda flaskor, fyll ända upp. Förslut. Förvara kallt. Saften går bra att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar